Οι μέρες που διανύουμε είναι δύσκολες για όλους μας. Οι εκπαιδευτικοί μοιραζόμαστε το άγχος και την αγωνία που έχει προκαλέσει το κλείσιμο των σχολείων, σχετικά με την πρόοδο των παιδιών και την κάλυψη της ύλης. Ο παιδαγωγικός ρόλος μας και η μέριμνά μας είναι να βρισκόμαστε κοντά στους μαθητές μας και στις οικογένειές τους, ώστε να αντιληφθούν ότι είμαστε δίπλα τους αυτές τις στιγμές που η κοινωνική και παιδαγωγική διαρραγή αναζητά δρόμους συνοχής και συνέχειας.
Η χρήση των νέων τεχνολογιών συμβάλλει στην εποικοδομητική επένδυση του ελεύθερου χρόνου και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, ωστόσο δεν έχουν όλοι οι μαθητές μας τις ίδιες ευκαιρίες και την ίδια δυνατότητα πρόσβασης. Η αποδόμηση των υποστηρικτικών δομών και η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ, η τεχνολογική αδυναμία του πανελλήνιου σχολικού δικτύου να «σηκώσει» ένα εγχείρημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (το ΠΣΔ δυσλειτουργεί ήδη με την σύνδεση των εκπαιδευτικών) , η απουσία σύγχρονου εξοπλισμού στα σχολεία, συσκευών και internet από τους μαθητές, ενιαίου σχεδιασμού, λειτουργικές πλατφόρμες και ο ανεπαρκής προγραμματισμός, δημιουργούν μια σειρά ζητημάτων αναφορικά με την έκβαση ενός τέτοιου εγχειρήματος.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική διαδικασία και τον κοινωνικοποιητικό ρόλο του σχολείου, ωστόσο μπορεί να αξιοποιηθεί ώστε ο μαθητής να μην χάσει την επαφή του με τα διδακτικά αντικείμενα και την αίσθηση της συνέχειας και της συνοχής.
- Η εγκύκλιος (αδιαβάθμητη οδηγία με ημερομηνία 20/3/2020) του Υπουργείου Παιδείας με τις οδηγίες για την υλοποίηση της ασύγχρονης εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, αναφέρει ότι «προτείνεται να αξιοποιηθούν πληροφοριακά συστήματα, δίκτυα και εφαρμογές που έχει αναπτύξει το ΥΠΑΙΘ όπως για παράδειγμα το e-class και η Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα e-me.» Η επιλογή της πλατφόρμας που θα αξιοποιηθεί έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του/της κάθε εκπαιδευτικού».
- Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν και πρέπει να χρησιμοποιήσουν όποια μέθοδο θεωρούν πιο πρόσφορη. 1. επικοινωνία και συνεργασία με τους μαθητές τους μέσω e-mail, 2. χρήση του ιστολογίου της σχολικής μονάδας όπου μπορούν να αναρτούν το εκπαιδευτικό υλικό, 3. τις πλατφόρμες που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας, 4. σύγχρονη επικοινωνία με την τάξη μέσω skype, 5. άλλους τρόπους που ενδέχεται να έχουν εφαρμόσει με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες, τον τύπο σχολείου και τον τόπο λειτουργίας του.
- Η κατεύθυνση που δίνεται με τις οδηγίες, ώστε «την Τρίτη 24/3/2020 να έχουν ολοκληρωθεί οι προπαρασκευαστικές διαδικασίες που απαιτούνται για την υλοποίηση της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», είναι πρακτικά ανεφάρμοστη. Κατανοούμε την ανάγκη επίσπευσης των διαδικασιών, αλλά θα πρέπει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να ξεφύγει από την επικοινωνιακή διαχείριση μιας τόσο σοβαρής προσπάθειας και να στραφεί στην ουσία και στην εκπαιδευτική παιδαγωγική διάσταση.
Θεωρούμε απαραίτητη προϋπόθεση όλοι οι μαθητές μας να έχουν ισότιμη συμμετοχή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και να μη μεταφέρονται οι ελλείψεις και οι ευθύνες στους γονείς, στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι καλούνται να υλοποιήσουν για πρώτη φορά ένα τέτοιο πρόγραμμα. Οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, για μια ακόμη φορά υπερασπιζόμενοι τον παιδαγωγικό μας ρόλο, θα πράξουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό με τα μέσα που διαθέτουμε εμείς και οι γονείς των μαθητών μας, ώστε να διασφαλιστεί η ισοτιμία και η συμμετοχή όλων στη διαδικασία.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας:
- Να εξασφαλίσει με ενιαίο τρόπο, την αξιοποίηση των εργαλείων της ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
- Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet και εξασφάλιση Η/Υ για μαθητές και εκπαιδευτικούς .
- Ομάδα τεχνικής υποστήριξης στο Υπουργείο Παιδείας και ουσιαστική στήριξη στην προσπάθεια που ήδη καταβάλλουν οι εκπαιδευτικοί.
- Να δημιουργηθεί Κεντρική Ψηφιακή Πλατφόρμα Διδακτικού Υλικού από το Υπουργείο, στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί.
- Το Υπουργείο Παιδείας να ξεκινήσει τη λειτουργία εκπαιδευτικών καναλιών, μέσω της δημόσιας τηλεόρασης.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Η Γεν. Γραμματέας
Αλεξάκης Αλέξανδρος Σαντιμπαντάκη Ελένη