Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Σητείας «ο Μύσων» γίνεται καθημερινά δέκτης πλήθους καταγγελιών από συναδέλφους αναφορικά με τη λειτουργία των τριμελών επιτροπών (που προβλέπει το ΠΔ 79, αρ. 7 παρ. 3) στο νομό Λασιθίου και ιδιαίτερα την τριμελή επιτροπή που εξετάζει τις εγγραφές στα νηπιαγωγεία. Η συνεδρίαση έγινε με σκοπό να μειωθούν τα τμήματα και όχι να αποσυμφορηθούν. Θυμίζουμε ότι με σχετικό ενημερωτικό η ΔΟΕ καλούσε τις τριμελείς επιτροπές να μην προβούν σε συρρικνώσεις των κενών κάνοντας λογιστική διαχείριση των εγγραφών.
Οι τριμελείς επιτροπές αποτελούνται από το σχολικό σύμβουλο των νηπιαγωγών/δασκάλων ως πρόεδρος , τον προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων και μια προϊστάμενη νηπιαγωγό/ διευθυντή. Η τριμελή επιτροπή που συνεδρίασε για τα νηπιαγωγεία της Σητείας λειτούργησε με γνώμονα τη συρρίκνωση κενών. Οι επιτροπές στη συνεδρίασή τους παρέβλεψαν το άρθρο 7 παρ. «δ) Αν ο αριθμός των μαθητών υπερβαίνει τους 25 σε ένα τμήμα ο Διευθυντής του σχολείου υποβάλει αίτημα στον αρμόδιο Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τη λειτουργία περισσότερων τμημάτων, εφόσον υπάρχει στο σχολείο διαθέσιμη αίθουσα. Ο οικείος Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποφασίζει για το αίτημα ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της τριμελούς Επιτροπής, η οποία για τη διατύπωση της εισήγησης οφείλει σε κάθε περίπτωση να λάβει υπόψη τις αιτήσεις εγγραφών στην Α΄ τάξη των όμορων δημοτικών σχολείων».
Συνεπώς αν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα μπορεί να λειτουργήσει δεύτερο τμήμα. Βέβαια η τριμελής επιτροπή στην περίπτωση μας εισηγήθηκε μετακινήσεις μαθητών. Το ίδιο άρθρο συνεχίζει: «Αν η εισήγηση της επιτροπής είναι αρνητική ή δεν υπάρχει στο σχολείο διαθέσιμη αίθουσα, ο Διευθυντής του σχολείου αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των μαθητών που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του σχολείου με τις σχολικές περιφέρειες όμορων σχολείων. Η Επιτροπή προβαίνει σε κλήρωση μεταξύ των μαθητών του ανωτέρω πίνακα, έτσι ώστε να προκύψει ο αριθμός μαθητών που συμπληρώνουν τους 25 σε τμήμα. Οι μαθητές που δεν έχουν κληρωθεί κατανέμονται, με απόφαση του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εκδίδεται ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της Επιτροπής, σε όμορα σχολεία με κριτήριο τον τόπο κατοικίας τους. Αδέλφια μαθητών που φοιτούν στο ίδιο ή συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο ή σε συστεγαζόμενο δημοτικό σχολείο, εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ενημερώνει το σχολείο αποχώρησης και τα σχολεία υποδοχής των μαθητών. Ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος του σχολείου αποχώρησης ενημερώνει τους γονείς/κηδεμόνες για τα σχολεία εγγραφής. Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι την 10η Ιουνίου».
Ο διευθυντής – προϊστάμενος αποστέλλει πίνακα αν δεν υπάρχει αίθουσα ή αν είναι αρνητική η εισήγηση της επιτροπής η οποία λαμβάνει υπόψη τις εγγραφές των όμορων. Στο νομό μας όλοι έστειλαν πίνακα.
Συνεπώς σε όλες τις περιπτώσεις υπήρχαν αρνητικές εισηγήσεις από την τριμελή επιτροπή.
Ανακύπτουν λοιπόν εύλογα τα ερωτήματα:
- Οι σύλλογοι διδασκόντων και ο Διευθυντής – Προϊστάμενος Δημοτικού και Νηπιαγωγείου σε κάθε περίπτωση έστειλαν ότι υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες, συνεπώς μπορεί να λειτουργήσει δεύτερο τμήμα. Γιατί έγινε κλήρωση σε τόσα Σχολεία – Νηπιαγωγεία χωρίς να λάβουν υπόψη τους τις εισηγήσεις;
- Σε πόσα παιδιά αποφάσισαν να βάλουν κλήρο; Ο νόμος προβλέπει τον αριθμό; Είναι στην ευχέρεια της επιτροπής να ορίζει τον αριθμό; Αν είναι 49 παιδιά θα μετακινήσει 24; Μετακινεί μέχρι 6,7,8….; Ποιο νομικό πλαίσιο διέπει τη διαδικασία αυτή;
- Αν αυτά που δεν κληρώθηκαν και πρέπει να φύγουν ανήκουν σε περιοχή που έχει ένα 25αρι τμήμα και πρέπει να εγγραφεί ποιος μετακινείται; Η επιτροπή θα συνεδριάσει πάλι;
- Οι περιφέρειες δημοτικών και νηπιαγωγείων δεν είναι ίδιες, είναι παιδαγωγικό να κάνουν μπαλάκι τα παιδιά από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό για να βγουν τα νούμερα;
- Νομιμοποιείται μέλος της τριμελούς επιτροπής να παίρνει τηλέφωνα νηπιαγωγούς και να ρωτάει ποιο παιδί θα μετακινηθεί; Θέλει να στρέψει τους/ τις συναδέλφους εναντίον της κοινωνίας και μεταξύ τους;
- Ποια ήταν η στάση των σχολικών συμβούλων οι οποίοι έχουν την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση; Μειοψήφησαν και κατήγγειλαν τη διαδικασία στα πρακτικά ή συνηγόρησαν σε αντιπαιδαγωγικές πρακτικές;
Βέβαια τα παραπάνω έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τον εν ισχύ 3848/10 και συγκεκριμένα με τα άρθρα 2,3 και ιδιαίτερα με το άρθρο 5 το οποίο αναφέρει ότι: «Ο προσδιορισμός των κενών θέσεων και των λειτουργικών αναγκών γίνεται από τον διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από γνώμη του περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου αφού ληφθούν υπόψη τα στοιχεία των παραγράφων 2 και 3».
Άρα υπεύθυνος να πάρει την απόφαση είναι ο Διευθυντής Εκπαίδευσης όπως αναφέρει το ΠΔ 79 ή το ΠΥΣΠΕ όπως αναφέρει ο Ν 3848/10; Η απλή γνώση νομοθεσίας ορίζει ότι ο νόμος είναι ανώτερος από ένα ΠΔ.
Ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Σητείας «ο Μύσων»:
- Καλούμε την τριμελή επιτροπή να εξετάσει όλο το νομικό πλαίσιο και όχι ένα κομμάτι του.
- Καλούμε την τριμελή επιτροπή να αλλάξει τις εισηγήσεις που οδηγούν σε κλείσιμο τα τμήματα των νηπιαγωγείων.
- Καλούμε τους σχολικούς συμβούλους που έχουν την επιστημονική καθοδήγηση να λάβουν σοβαρά υπόψη το ρόλο τους και να επαναπροσδιορίσουν τη στάση τους.
- Καλούμε τα μέλη των Συλλόγων μας που συμμετείχαν να συνταχτούν με τις θέσεις της Ομοσπονδίας.
- Καλούμε τη Διεύθυνση ΠΕ Λασιθίου να κάνει τη νόμιμη διαδικασία και να θέσει το ζήτημα των λειτουργικών κενών στο ΠΥΣΠΕ.
- Ακυρώνουμε το μπαράζ κλεισιμάτων τμημάτων στην πράξη.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Η Γεν. Γραμματέας
Αλεξάκης Αλέξανδρος Σαντιμπαντάκη Ελένη